Transmisje na żywo w mediach społecznościowych przechodzą swój złoty okres. Są autentyczne, dynamiczne i wciągające. Prowadzącym dostarczają nutki adrenaliny, a w dobie handlowych ograniczeń,  klientom zapewniają bliski kontakt z marką. Najlepsze jest to, że nie potrzebujesz żadnego specjalnego sprzętu, ani narzędzi, aby wejść do świata nagrań wideo. Wystarczy pomysł, smartfon i... odrobina odwagi. W dzisiejszym wpisie postaram się przybliżyć Ci ten temat, abyś mógł skorzystać z tego trendu w swoim sklepie lub punkcie usługowym.

Dlaczego warto transmitować na żywo?

Dzięki tej formie aktywności prowadzisz rozmowę ze swoimi klientami w czasie rzeczywistym. A ponieważ uzyskujesz natychmiastowy feedback od klientów, możesz dostosować się do ich potrzeb. To buduje zaufanie i zaangażowanie. Tworzysz między wami niewidzialną nić porozumienia,  a to dodatkowo sprawia, że oni pragną do Ciebie wrócić!

Wygrywasz walkę o uwagę klienta. Żyjemy w kulturze obrazkowej i wideo. Spada koncentracja i zakres uwagi (ang. - attention span) użytkowników Internetu. Dlatego coraz więcej osób woli obejrzeć transmisję na żywo niż przeczytać post na blogu. (Tak na marginesie,  czy to oznacza że mam przestać pisać?! ;))            W czasach wszystkiego na żądanie video to konieczność ! Pokazujesz ludzką, niedoskonałą stronę.  Umówmy się, transmisje na żywo to dość niedopracowana forma ekspresji. Do ich powstania nie angażujesz żadnego reżysera. Czasami zdarzają się wpadki i zawsze wszystko idzie zgodnie z planem.


Ale właśnie za to w wielu widzów uwielbia ten rodzaj komunikacji. Jest to dla nich szansa na zobaczenie Ciebie lub twojej marki w bardziej osobistym kontekście. Klienci łakną autentyczności więc nie martw się o super drogi sprzęt. Ta forma z powodzeniem może być realizowana z użyciem rozwiązań niskobudżetowych (mikrofon, oświetlenie).

Lepiej się pozycjonujesz. W zasadzie wszystkie większe serwisy społecznościowe nadają priorytet treściom na żywo. Na przykład filmy na Facebooku uzyskują 6 razy więcej interakcji niż na te nagrane wcześniej. Skorzystaj więc z transmisji live pokazując film instruktażowy dotyczący twojego produktu zrecenzuj najnowszą dostawę towaru, przeprowadź wywiad lub sprzedaż na żywo.

Jak rozpocząć  transmisję na żywo w mediach społecznościowych?

Jeśli powyższe argumenty Cię przekonują, czas na przetestowanie tej strategii! Przeanalizuj swoją obecność w poszczególnych mediach społecznościowych i sprawdź statystyki, ustalając gdzie widzisz największy potencjał. Facebook czy Instagram? A może YouTube? Szczegółowe instrukcje znajdziesz poniżej:

Wybrałeś na start Facebooka?  Polecam bardzo kompleksowy przewodnik Szymona Głogowskiego o live'ach. Zobacz sam!

Na co zwrócić uwagę transmitując?

Zapowiadaj Twoje transmisje, aby widzowie z wyprzedzeniem wiedzieli co ich czeka.


Buduj napięcie, klienci odpowiedzą entuzjazmem:)



 

Znajdź dobry powód do live

Twój film walczy o uwagę z milionami innych. Warto znaleźć właściwy powód do transmisji i sprawić, że będzie ona warta oglądania,  podejdź do tematu kreatywnie. Skorzystaj z kilku inspiracji:

  •  jednorazowe wydarzenie (np. koncert, relacja z konferencji, szkolenia, targów)
  •  Q&A ze stylistką
  •  sezonowa oferta specjalna
  •  ciekawe informacje (wywiad z autorem premierowej książki, etc.)

Miej plan

W transmisji na żywo czy to w telewizji, czy w mediach społecznościowych może zdarzyć się praktycznie wszystko. Nie zwalnia cię to jednak z posiadania planu! Gdy pójdziesz na żywioł, będziesz dużo bardziej zestresowany. Zanotuj więc kluczowe rzeczy, którymi chcesz się podzielić z publicznością. Bądź elastyczny traktując je jak mapę dojazdu do celu z opcją zmiany trasy w dowolnym momencie.

Zadbaj o kontekst

Upewnij się, że podłączając się w każdym momencie klient będzie wiedział co się dzieje. Nawiązuj do tego co mówiłeś wcześniej,  przypominaj co jakiś czas zasady,  główne założenia, etc.

Zaangażuj uczestników live’a

Twoi widzowie mają do dyspozycji czat.  Ty transmitując na żywo możesz zachęcać ich do zadawania pytań, głosowania, komentowania, podawania cen gdy sprzedajesz konkretną rzecz.