Konsumenci reagują na pandemię na różne sposoby. W Polsce widać narodowe rozprężenie. Ruch w obiektach handlowych sięga 70% stanu sprzed pandemii. Czy wszystko wraca do normy?
Z moich osobistych doświadczeń i rozmów z konsumentami wynika, że jesteśmy podzieleni w opiniach. Tym bardziej zainteresowałam się tematem, gdy w moje ręce wpadł raport Accenture dotyczący zmian zachowań konsumenckich.

Moją szczególną uwagę w tym opracowaniu przykuła typologia 5 nowych typów konsumentów, którą postanowiłam się z Wami podzielić. Powstała na bazie analizy 15 rynków światowych. Czekam z niecierpliwością na deklarowaną przez autorów kontynuację badań.

Część konsumentów jest nadal zaniepokojona i unika miejsc publicznych, a zakupy traktuje jak dopust boży. Z drugiej strony, niektórzy konsumenci pozostają skrajnie obojętni na pandemię i kontynuują swoją działalność jak zwykle, łamiąc rządowe rekomendacje.  Aby do tych diametralnie różnych postaw i wyzwań, o których pisałam tu, dopasować strategie marketingowe i sprzedażowe, warto przyjrzeć się wynikom z raportu.

Typ 1:  21% Zamartwiacz

Ma obawy o przyszłość, jest niespokojny i reaktywny. Martwi się o swoje zdrowie i jest o 25% bardziej narażony na stres lub niepokój spowodowany wirusem. Ta osoba jest na bieżąco z wiadomościami.

„Jestem seniorem. Mam przesłanki, by się martwić. Nie chcę ryzykować ”.
56–69-letni mężczyzna


Typ 2: 22% Indywidualista

Troszczy się o siebie, gromadząc niezbędne zapasy i starając się utrzymać swojs status quo. Ten typ konsumentów jest bardziej skłonny polegania na sobie. Tylko 35% czuje się bardziej związanych z sąsiadami z powodu kryzysu. W porównaniu z innymi typami konsumentów, Indywidualiści są o 9% mniej skłonni do zaakceptowania reakcji ich rządu.

„Zarówno mój mąż, jak i ja czujemy się dobrze. Bardziej martwi mnie to, że ludzie zachowują się głupio i kupują cały papier toaletowy, a następnie sprzedają go za bezcen ”.
18–24-letnia kobieta

Typ 3: 39% Racjonalista

Ten typ zachowuje spokój i żyje dalej. Jest na bieżąco z wiadomościami. 82% osób tego typu filtruje informacje według tego, co jest przydatne, a co nie. Racjonalista zwiększył zakupy tylko zalecanych produktów, np. środków higienicznych, środków czystości i produktów podstawowych.

„Nie martwię się. Wszystko, co mogę zrobić, to utrzymanie rzeczy i siebie w czystości. Mam nadzieję, że inni zrobią to samo. ”
25–31-letnia kobieta

Typ 4: 8% Aktywista

Aktywista szuka i wspiera innych członków społeczności. Pomaga zapewnić sobie wystarczającą ilość zasobów, kupując w razie potrzeby to, czego potrzebuje, i jest o 59% bardziej prawdopodobne, że kupi więcej dla osób spoza najbliższego gospodarstwa domowego. Aktywiści są bardzo aktywni w nowych formatach i formach zaangażowania społecznego.

„Chcę zachować dystans społeczny. To nie tylko formy samozachowawcze, to także nasza odpowiedzialność społeczna. ”
25–31-letnia kobieta


Typ 5: 11% Obojętny

Nonszalancka osoba, która jak zwykle prowadzi interesy. Jest on najmniej poinformowany ze wszystkich rodzajów konsumentów i jest mało prawdopodobne, aby był świadomy lub stosował się do rad rządu. Być może w rezultacie jest o 39% mniej narażony na stres lub niepokój w porównaniu z innymi typami konsumentów.

„To poważnie nadmuchany temat”.
40–55-letnia kobieta


Co się przyda w budowaniu relacji z tymi typami konsumentów? O części strategii dowiesz się z tego artykułu. Sprawdź również garść spostrzeżeń o polskich konsumentach, o której pisałam tutaj.
Mam nadzieję, że uzbrojeni w te informacje z większą świadomością spojrzycie na Wasze biznesy i wygenerujecie genialne pomysły jak lepiej zbudować z nimi długofalowe relacje. Powodzenia!