Przetaczający się przez świat koronawirus spowodował zmiany, których gospodarczych skutków nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Sytuacja wielu biznesów jest niełatwa. Nasze status quo zostało zburzone. Pandemia stała się katalizatorem zmian dla firm, a ich właściciele zastanawiają się nad kierunkiem, który powinni obrać, aby utrzymać miejsca pracy, płynność finansową. W dzisiejszym wpisie zebrałam kilka inspiracji, które mogą wzmocnić Waszą sprzedaż online i offline  czasach kwarantanny.

1. Wyemituj karty podarunkowe

Jeśli w swojej ofercie dotychczas ich nie miałeś, może jest to dobry moment na ich wdrożenie. Kwarantanna kiedyś się skończy, a klienci będą mieli możliwość skorzystania z twoich usług/produktów. Do sprzedaży warto wykorzystać listę mailingową, kanały social media.

2. Wykorzystaj budowanie społecznego dystansu

Obecna sytuacja sprzyja budowaniu społecznego dystansu, wielu ludzi optymalizuje swoje zwyczaje zakupowe. Zastanów się czy możesz na tym zyskać oferując dostarczenie swojego produktu pod drzwi klienta lub zwiększenie udziału online'u w swojej usłudze.
Wiele osób wdrożyło konsultacje online, restauracje które nie dowoziły jedzenia, zaczęły to robić. Zainspiruj się innymi branżami.

3. Naucz klientów czegoś nowego

Czas kwarantanny sprzyja nabywaniu nowych, często nietypowych umiejętności. Dla zabicia czasu, utrzymania higieny psychicznej ludzie wymyślają różne sposoby na "przetrwanie". Zastanów się czy nie jest to czas na dostarczenie im wiedzy, którą zawsze chciałeś im przekazać, a nie było ku temu okazji. Pomysł nawiązuje nieco do poprzedniego punktu. Postaw na jakość. Nie ograniczaj się do przygotowanego na kolanie live'a na Facebooku.

4. Połącz kropki na nowo

Przeanalizuj dotychczasowy model biznesowy. Z pomocą może przyjść Ci model Business Model Canvas. Przyjrzyj się swoim zasobom i otoczeniu biznesowemu. Być może warto pomyśleć o połączeniu sił z innym biznesem, aby dostarczyć nową wartość? Np. restauracja łączy siły z dietetykiem, który pozwala zbudować zupełnie nowe menu i dotrzeć do nowego segmentu klientów.  Czy nie pojawiły się na rynku kanały sprzedaży, które dotychczas ignorowałeś?

Czasem w wygenerowaniu nowych pomysłów pomaga odpowiedź na kilka pytań:
  • Czego potrzebują moi klienci? 
  • Jak zmieniło się ich życie?
  • Jakie stanęły przed nimi nowe wyzwania?
  • Jak mogę im pomóc?
  • Czego potrzebuję, aby to zrobić?
  • Jaką wartość mogę dostarczyć klientom w nowej rzeczywistości?
 

5. Wskocz do online'u

Kiedy podczas masowej kwarantanny cały świat siedzi w sieci, to dobry czas, aby sprawdzić czy Twój biznes jest dostosowany do tej rzeczywistości.
  • Czy Twoja strona jest aktualna? Zoptymalizowana pod kątem SEO? Łatwo i szybko się ładuje i jest responsywna? Czy klienci łatwo znajdą odpowiedzi na najczęstsze pytania? (FAQ)
  • Czy Twoje social media dostarczają angażujących treści?
  • Czy kampanie marketingowe są ukierunkowane na aktualne potencjalne potrzeby klientów?
  • Czy z Twojej strony łatwo można wyczytać propozycję wartości? 
  • Czy kanały komunikacji z Tobą są dopasowane do nowej rzeczywistości?
  • Czy można zautomatyzować procesy sprzedażowe, np. instalując chatbota, stosując szablony odpowiedzi?

Jestem bardzo ciekawa jak zmienił się Wasz biznes i jakie są Wasze strategie, aby przetrwać korona-burzę.