Kierownik sklepu jest odpowiedzialny za stworzenie optymalnych warunków do osiągnięcia przez zespół sukcesu sprzedażowego. Dynamika pracy, sezonowość, zmiany personalne to czynniki, z którymi zmaga się na co dzień. Jego codzienne działania pro-sprzedażowe, jak również organizacyjne, przykład jaki daje i atmosfera, którą tworzy wpływają na to, jak jest widziany przez pracowników. Znając swój zespół, jego potrzeby, motywacje i relacje Kierownik ma dużo większe przełożenie na procesy zachodzące w zespole, a w konsekwencji na osiągany przez wszystkich wynik.
Odrobinę elastanu, proszę
Jedną z kluczowych kompetencji zarządczych jest elastyczność rozumiana jako wykorzystanie wiedzy o Pracownikach i ich potrzebach i umiejętność dostosowania do nich właściwego stylu kierowania. Powinien on korespondować ze stopniem dojrzałości pracowników. Tak, można powiedzieć, że w wielu przypadkach zarządzanie pracownikami ma wiele w sobie z bycia rodzicem. ;)
Dojrzałość pracownicza jest definiowana w wymiarze kompetencji (wiedzy, umiejętności, doświadczenia) oraz zaangażowania (wytrwałości, chęci do pracy, nastawienia). Pracownik na swojej ścieżce rozwoju przechodzi przez różne stadia i dojrzewa. W zależności od stopnia jego dojrzałości, Kierownik ma do wyboru różne strategie działania: może instruować, trenować, wspierać lub delegować. Sprawne operowanie tymi 4 typami pracy z zespołem warunkuje satysfakcję jego Pracowników.
Poniższa grafika pochodząca z Encyklopedii zarządzania, ilustruje schemat możliwych do podjęcia działań.
Po czym poznać dojrzałość Pracownika?
Dojrzałość pracownika cechuje: • umiejętność stawiania sobie ambitnych, ale realistycznych celów,
• gotowość do przyjmowania na siebie odpowiedzialności,
• wykształcenie i doświadczenie.
Pracownik demonstruje różny stopień dojrzałości, w zależności od wyznaczonych celów, funkcji i zadań. Dopasowanie stylu kierowania jest zawsze dostosowane do określonej osoby i zadania, które dana osoba ma realizować.
W odpowiedzi na pytanie o dojrzałość Pracownika pomogą Ci poniższe pytania, które warto, abyś zadał sobie w kontekście pracy z każdym z podległych Pracowników:
Kompetencje
• Czy Pracownik potrafi samodzielnie rozwiązać zaistniały problem?
• Czy Pracownik wymaga doszkolenia, aby mógł zabrać się za nowe zadania?
• Czy Pracownik pracuje samodzielnie?
• Czy chętnie podejmuje decyzje czy raczej ich unika?
Zaangażowanie
• Czy Pracownik jest w stanie określić swoją rolę w zespole?
• Czy Pracownik chętnie podejmuje nowe wyzwania?
• Czy Pracownik jest nastawiony na osiąganie?
• Czy Pracownik jest wytrzymały?
• Czy Pracownik jest na granicy swojej wytrzymałości czy też ma jeszcze jakieś rezerwy?
• Co motywuje Pracownika do osiągnięć?
• Czy Pracownik poszukuje odpowiedzialności czy raczej jej unika?
4 typy Pracowników, których spotkasz na swojej drodze
Świeżak
R-1 Niskie Kompetencje, Wysoka MotywacjaMa niskie kompetencje, więc jest niezdolny do samodzielnego wykonania zadania. Jednak często wyróżnia go nieświadoma niekompetencja, silna motywacja i entuzjazm.
Jak z nim pracować? Dawaj instrukcje.
- To moment, aby przyuczać Pracownika do obowiązków krok po kroku. Uzbrój się w instrukcje, praktyczne przykłady, gotowe rozwiązania.
- Przydzielane mu zadania powinny być wykonalne i pozwolić na osiągnięcie pierwszych sukcesów. To skutecznie buduje motywację i warunkuje „apetyt na więcej”.
Student „z fochem”
R-2 Niskie Kompetencje, Niska Motywacja Poznasz go po negatywnym nastawianiu do zadań, obowiązków, pracy. Niski poziom zaangażowania wynika z tego, że nie potrafi samodzielnie ich wykonać.
Jak z nim pracować? Przekazuj instrukcje i wspieraj.
- Kontynuuj przekazywanie wiedzy, stwarzaj coraz częściej bezpieczne warunki do wykorzystywania wiedzy w praktyce.
- Dbaj o motywację pracownika – bądź otwarty na jego potrzeby, wspieraj budowanie jego pewności siebie. Chwal!
Chorągiewka na wietrze
R-3 Wysokie Kompetencje, Niska MotywacjaPracownik nie wierzy w siebie pomimo posiadania wystarczających kompetencji, lub jest znudzony powierzanymi zadaniami.
Jak z nim pracować? Mało instrukcji i dużo wspierania.
- Skup się na budowaniu motywacji pracownika. Oceń co go motywuje.
- Komunikuj się w sposób motywujący, w przypadku sytuacji problemowej, nie dostarczaj gotowych rozwiązań.
Samograj
R-4 Wysokie Kompetencje i Wysoka MotywacjaSamodzielny, doświadczony i zaangażowany w zadania Pracownik.
Jak z nim pracować? Mało instrukcji i dużo wspierania.
- Dawaj swobodę i przydzielaj zadania „jak dla Złotowłosej” – nie za łatwe, nie za trudne.
- Chwal publicznie, krytykuj na osobności.
- Pozwalaj samodzielnie rozwiązywać problemy, unikaj dostarczania gotowych rozwiązań.
3 najczęstsze błędy Kierowników sklepów
Praktyka pokazuje, że wielu Kierowników "w ferworze walki" nie znajduje czasu, aby dokładnie poznać swoich Pracowników. Tym samym popełniają 3 najczęstsze błędy:- Traktują Świeżaka jak Samograja: pozostawiając ludzi samym sobie.
- Traktują Samograja jak Świeżaka: zabijając inicjatywę i okazując brak zaufania.
- Pozostawiają Samograja samemu sobie: pozbawiając zainteresowania, wyzwań oraz pochwały najlepszych Pracowników.
Którego z błędów doświadczyłeś na własnej skórze?
Jestem bardzo ciekawa na jakim etapie znajduje się Twój zespół i z jakimi wyzwaniami mierzysz się obecnie. Zapraszam Cię do podzielenia się przykładami w komentarzach.
Komentarze