W prezentacji wyników Daymakerindex 2014 pojawiło się ciekawe porównanie, którym zdecydowałam się z Wami podzielić. O sprzedawcach, ich typach pisywałam wielokrotnie. Przykładowe linki poniżej:



Audyty obsługi klienta przeprowadzane przez firmę badawczą Daymaker pozwoliły na wysnucie ciekawych wniosków. Otóż sprzedawcy wpadają do 2 kategorii:
Store attendant (opiekun sklepu)
lub 
Sales attendant (doradca klienta).

Czym się różnią?

Store attendant to osoba bardziej zajęta sklepem, aniżeli klientem. Uważa, że jej podstawowymi zadaniami są:
  • zajmowanie siÄ™ produktem,
  • zajmowanie siÄ™ estetykÄ… sklepu,
  • pomaganie klientowi, dopiero gdy ten go zaczepi,
  • bycie miÅ‚ym,
  • pozostawienie klienta samemu sobie, aby mógÅ‚ sam znaleźć to, czego szuka.
Sales attendant to osoba, która wie, że jej obowiÄ…zkiem jest obsÅ‚uga klientów sklepu. Jej podstawowe obowiÄ…zki to:
  • pomoc klientom w znalezieniu najlepszej dla nich opcji,
  • bycie ekspertem w swojej dziedzinie,
  • bycie aktywnym w interakcji z klientem,
  • poczucie pewnoÅ›ci siebie w tym, co robiÄ™.
OczywiÅ›cie praca w sklepie jest wypadkowÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci budowania relacji z klientem oraz dbaÅ‚oÅ›ci o wyglÄ…d sklepu, jednak należy pamiÄ™tać o tym, że towar siÄ™ sam nie sprzeda mimo najlepszego visual merchandisingu. Czynnik ludzki jest kluczowy, wiÄ™c jeÅ›li mam do wyboru poprawić wyglÄ…d wieszaka z ubraniami zamiast interakcji z klientem, wybieram do drugie. Ta strategia siÄ™ bardziej opÅ‚aca. 

Popatrzcie na zdjęcie. Środek dnia, klient wchodzi do średniej wielkości sklepu w godzinach jego funkcjonowania. Na miejscu trwa przebudowa ścianki z obuwiem. Czy sprzedawca był store czy sales attendantem? Czy miał szansę na sprzedaż? Odpowiedzcie sobie sami.