W prezentacji wyników Daymakerindex 2014 pojawiło się ciekawe porównanie, którym zdecydowałam się z Wami podzielić. O sprzedawcach, ich typach pisywałam wielokrotnie. Przykładowe linki poniżej:
.png)
Audyty obsługi klienta przeprowadzane przez firmę badawczą Daymaker pozwoliły na wysnucie ciekawych wniosków. Otóż sprzedawcy wpadają do 2 kategorii:
Store attendant (opiekun sklepu)
lub
Sales attendant (doradca klienta).
Czym się różnią?
Store attendant to osoba bardziej zajęta sklepem, aniżeli klientem. Uważa, że jej podstawowymi zadaniami są:
- zajmowanie siÄ™ produktem,
- zajmowanie siÄ™ estetykÄ… sklepu,
- pomaganie klientowi, dopiero gdy ten go zaczepi,
- bycie miłym,
- pozostawienie klienta samemu sobie, aby mógł sam znaleźć to, czego szuka.
Sales attendant to osoba, która wie, że jej obowiązkiem jest obsługa klientów sklepu. Jej podstawowe obowiązki to:
- pomoc klientom w znalezieniu najlepszej dla nich opcji,
- bycie ekspertem w swojej dziedzinie,
- bycie aktywnym w interakcji z klientem,
- poczucie pewności siebie w tym, co robię.
Popatrzcie na zdjęcie. Środek dnia, klient wchodzi do średniej wielkości sklepu w godzinach jego funkcjonowania. Na miejscu trwa przebudowa ścianki z obuwiem. Czy sprzedawca był store czy sales attendantem? Czy miał szansę na sprzedaż? Odpowiedzcie sobie sami.
Komentarze