Każdy przedsiębiorca działający w handlu detalicznym powinien poświęcać czas i swoje wysiłki na analizę danych, które wpływają na lokalny rynek. W tych działaniach skupiamy się przede wszystkim na:

  • informacjach na temat aktualnych i potencjalnych klientów,
  • informacjach o konkurencji,
  • informacjach na temat lokalnej gospodarki i nastrojów w niej panujÄ…cych.









Jeśli raz zbierzemy te dane i poświęcimy im naszą uwagę zyskamy:
  • dogłębnÄ… wiedzÄ™ na temat potrzeb naszych klientów,
  • możliwość odkrycia nowych możliwoÅ›ci handlowych,
  • Å›wiadomość na temat możliwych zmian, które mogÄ… wpÅ‚ynąć na nasz biznes.
Pierwszym krokiem jest stworzenie profilu klienta, o czym pisaÅ‚am tu: http://www.skillpoint.com.pl/2013/05/poznaj-lepiej-swojego-klienta-tworzac.html

Analiza konkurentów pomoże nam zdefiniować okoliczne punkty handlowe, które potencjalnie mogą nam odebrać klientów. Ten fragment analizy otoczenia biznesowego jest tylko pozornie prosty. Nie warto ograniczać się do firm o identycznym profilu, np. dla sklepu obuwniczego inne sklepy z butami. Bowiem konkurencją mogą być również sklepy odzieżowe, które sprzedają obuwie lub markety. Duże i małe placówki będą z nami konkurować, pytanie jak się od nich odróżnić? Towarem? Obsługą? Polityką reklamacyjną? Programem lojalnościowym? Ich słabe strony są naszą kartą przetargową w walce o klientów. Jeśli wzmocnimy naszą pozycję w tych miejscach rośnie nasza przewaga konkurencyjna.
e-ffectica.pl

Lokalna gospodarka gra również ważnÄ… rolÄ™ w Twojej walce o klienta. Trzymaj rÄ™kÄ™ na pulsie w temacie zmian, które majÄ… miejsce w okolicy. Nowe wÅ‚adze samorzÄ…dowe? Budowa nowej drogi lub zakÅ‚adu przemysÅ‚owego? To wszystko może Ci odebrać lub przysporzyć klientów. Ważne dane dotyczÄ…ce poziomu zamożnoÅ›ci lokalnej spoÅ‚ecznoÅ›ci, wskaźników bezrobocia, nowych inwestycji zagranicznych, etc. 

Mówi się, że w każdej plotce jest ziarno prawdy. Nie wierz plotkom w 100%, ale miej je na uwadze. Może się okazać, że bagatelizując informacje, które krążą z ust do ust coś Cię ominie.

A skąd czerpać dane?

  • http://stat.gov.pl/gus - Główny UrzÄ…d Statystyczny
  • lokalne media - dziaÅ‚y marketingu lokalnych gazet, radia czy telewizji majÄ… dobre dane, którymi chcÄ… przekonać potencjalnych reklamodawców. Może chcesz być jednym z nich?
  • Lokalne urzÄ™dy - ich punkty informacyjne mogÄ… skierować nas do dobrych osób.
  • Izby handlu - skupiajÄ… wokół siebie badaczy, których dorobek może okazać siÄ™ bogaty w wiedzÄ™.
  • Biblioteki - kto do nich jeszcze zaglÄ…da? A warto.
  • Niezależne firmy badawcze - na nasze zlecenie zbadajÄ… wiele.
  • Studenci marketingu - może siÄ™ okazać, że w ramach prowadzonych projektów za przyzwoite pieniÄ…dze zbadajÄ… interesujÄ…cy nas obszar.

 Jestem ciekawa jak Wy zbieracie dane i czy z nich korzystacie?