Relacja z klientami jest zawsze oparta jest na komunikacji. W lutym tego roku pisałam o barierach komunikacyjnych.
DziÅ›, pogłębiajÄ…c ten temat, chcÄ™ skupić siÄ™ na elementach, które uÅ‚atwiajÄ… komunikacjÄ™ z klientami. PodstawÄ… do tego sÄ… powtarzajÄ…ce siÄ™ stwierdzenia uczestników szkoleÅ„, gdy poruszany jest ten temat. Praktyka pokazuje, że bez wzglÄ™du na to, jakÄ… pracÄ™ siÄ™ wykonuje, jeÅ›li chodzi o współpracÄ™ i kontakt z innymi istniejÄ… pewne uniwersalne elementy, które uÅ‚atwiajÄ… porozumiewanie z ludźmi.

Co więc ułatwia komunikację z klientami?

  • Media - poczta elektroniczna, telefony komórkowe, komunikatory, internet - im wiÄ™cej dróg kontaktu, tym teoretycznie lepiej. Czy aby na pewno? Mówi siÄ™ o tym w wielu kontekstach. Dzisiejsze nowoczesne Å›rodki przekazu zubażajÄ… jÄ™zyk i komunikacjÄ™. Wybieramy najszybszÄ… i najmniej kosztownÄ… opcjÄ™. Cierpi na tym kontakt bezpoÅ›redni. Warto skupić siÄ™ na nim. Nadal wielu klientów nie jest tak scyfryzowanych jakby siÄ™ wydawaÅ‚o, wolÄ… gadać z czÅ‚owiekiem, nie z maszynÄ…. 
  • Brak barier jÄ™zykowych - idealna sytuacjÄ… jest taka, w której mówimy w jednym jÄ™zyku. Globalizacja doprowadziÅ‚a jednak do tego, że na naszej drodze coraz częściej mamy do czynienia z obcokrajowcami. Fajnie kiedy nie musimy bawić siÄ™ w kalambury. ;)
  • UmiejÄ™tność sÅ‚uchania - jest to temat podstawowy na szkoleniach z szeroko pojÄ™tych "umiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkich". Szczególnie, że wiÄ™kszość ludzi ma w tej dziedzinie duże pole do pracy. Pomimo naszych staraÅ„, powielamy błędy i wpadamy w puÅ‚apkÄ™ ukrytych zaÅ‚ożeÅ„, wyłączania siÄ™, przygotowywania swojej wypowiedzi podczas gdy nasz rozmówca mówi, brak upewnienia siÄ™ czy dobrze zrozumieliÅ›my, etc.
  • Pozytywne nastawienie do rozmówców - pozytywne zachowania majÄ… dużą moc. Na uÅ›miech w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków odpowiada siÄ™ uÅ›miechem. Proste i niezawodne.
  • Wzajemne zaufanie i szacunek - Å‚atwiej jest gdy do drugiego czÅ‚owieka podchodzimy po partnersku. RegulujÄ… to reguÅ‚y wzajemnoÅ›ci, stare przysÅ‚owia - jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie, oko za oko, zÄ…b za zÄ…b, itp. Oszustwo, cwaniactwo majÄ… krótkie nogi. W dobie mediów Å‚atwo negatywne zachowania nagÅ‚oÅ›nić. A wiÄ™c czy naprawdÄ™ warto?
  • Wspólny i precyzyjnie okreÅ›lony cel - sprzeczność interesów, bÄ™dzie oznaczać konflikt. Komunikacja ma wtedy za zadanie wynegocjowanie najlepszych warunków.To caÅ‚kiem niezÅ‚a rozgrywka strategiczna.
  • Spójny, logiczny i rzeczowy komunikat - dla wielu ludzi liczy siÄ™ konkret. Wynika to z ich natury, ale również z tego w jakich czasach żyjemy. Wielokrotnie nie tracimy czasu na ozdobniki, wÄ…tki poboczne. W codziennej bieganinie sprowadzamy wiele rozmów do niezbÄ™dnego minimum.
  • RozwiÄ…zywanie konfliktów na bieżąco - kiedy zwlekamy z zaÅ‚atwianiem tych spraw atmosfera miÄ™dzy stronami konfliktu gÄ™stnieje. Trudno o dobrÄ… komunikacjÄ™. ZaszÅ‚oÅ›ci potÄ™gujÄ… uprzedzenia, wrogość i nie sprzyjajÄ… budowaniu porozumienia.
  • Nastawienie na współpracÄ™ - prawda jest taka, że nie musimy siÄ™ wszyscy lubić, ale zdarza siÄ™, że rzeczywistość wymaga kooperacji z innymi. Demonstrowanie na siłę swojego indywidualizmu, rywalizacja utrudniajÄ… osiÄ…ganie celów. Coraz mÅ‚odsi ludzie majÄ… kÅ‚opoty z pracÄ… w grupie. 
W komunikacji chodzi o niwelowanie barier i szukanie wspólnego mianownika. Relacja z klientem będzie bardziej prawdziwa i autentyczna, jeśli zastanowimy się nad tymi elementami. Być może dla wielu ta lista nie skończy się na tych propozycjach. Jakie czynniki jeszcze dopisalibyście do listy?