"Osiągnąć jeszcze lepszy efekt grudnia za rok", "Podnieść konwersję o 3%", "Wyszkolić nowych pracowników", "Poprawić VM" . W głowach retailerów kłębią się pomysły na przyszły rok. Nadszedł okres podsumowań i moment nowego otwarcia. Co się udało? Z czego jesteście dumni? Refleksji jest wiele, jednak nieliczni przekłują je na konkretne, usystematyzowane działania. Wyczytałam gdzieś, że jedynie kilka procent ludzi zapisuje swoje cele.  Pół godziny, notes, długopis i otwarty umysł mogą pomóc nam spełnić biznesowe plany. Zachęcam Was, aby w tym roku podnieść tą statystykę. A więc, do dzieła!

Jakie obszary warto przemyśleć?

1. Social media

Ponad 50% dorosłych używa co najmniej jednego medium społecznościowego, wielu z nich to Twoi potencjalni klienci. Wybór jest szeroki. Wszystko zależy od branży, w której działasz. Działania content marketingowe budują siłę Twojej marki i wpływają na jej autentyczność. Jeśli to pięta achillesowa Twojego biznesu,  pierwsze postanowienie gotowe.

2. Zaprzyjaźnij się z technologią

Ten trend jest coraz silniejszy w handlu. Obserwując największych graczy na rynku, można zauważyć, jak bardzo nasiliło się oddziaływanie nowoczesnych technologii. W czasach kiedy zacierają się granice między online i offline handel nie może pozostać w tyle. Weźmy jako przykład nowo otwarte centrum handlowe Posnania pełne digitalowych oznaczeń, ekranów interaktywnych, punktów ładowania urządzeń mobilnych. Ciekawym pomysłem jest usługa collect&try.

3. Znów stań za ladą w swoim sklepie

Kiedy ostatnio sprzedawałeś w swoim sklepie? Pamiętasz z jakimi wyzwaniami spotykają się pracownicy pierwszego kontaktu z klientem? Czasem warto przypomnieć sobie jak funkcjonuje ten biznes tak jak zrobili to, swego czasu, bohaterowie programu Kryptonim szef.

4. Otwórz pop-up store lub stoisko handlowe
 
Jeśli chcesz przetestować biznes, sprawdzić potencjał nowego asortymentu spróbuj niestandardowych rozwiązań. Postaw na ciekawy design,  chwytliwą nazwę i do dzieła!


5. Zbieraj dane o swoich klientach

I analizuj, analizuj, i jeszcze raz analizuj. Zestawiaj dane o tym, co się sprzedaje z informacjami demograficznymi, danymi z twojego programu lojalnościowego. A jeśli nie masz takiego programu, pomyśl o jego wdrożeniu. Ucz się zwyczajów zakupowych swoich klientów. Wdrażaj podejście analityczne wśród Twojego personelu. Miej oczy dookoła głowy i reaguj na to, co się dzieje.

6. Mniej papierologii

Przyjrzyj się procesom w swojej firmie. Bądź krytyczny. Jestem przekonana, że w każdej firmie można zużywać mniej papieru, generować mniej raportów, dokumentów i spożytkować zaoszczędzony czas na bardziej produktywne rzeczy.

7. Więcej efektywnego podziału zadań.

Delegowanie pionowe i poziome może zdziałać wiele dobrego dla twojego biznesu. Zainwestuj we wdrożenie tej cennej umiejętności w Twojej firmie. Zaoszczędź czas i frustrację ludzi. Lepsza organizacja pracy zawsze się opłaca.

8. Skup się na budowaniu relacji wewnątrz firmy

Dobre customer experience nie zrobi się samo! Jeśli nie zadbasz o ludzi w Twoim zespole, nie będą widzieli sensu w dostarczaniu dobrych doświadczeń klientom. Wybierz 3 marki, które podziwiasz, sprawdź ich przepisy na sukces. Potrzebujesz inspiracji? Zappos, IKEA, Apple, Nordstrom, Amazon, Whole Foods i wielu innych!

9. Regularnie ucz się od konkurencji

Badanie konkurencji jest wpisane w biznes, jednak w codziennym zagonieniu, bywa, że nam to umyka. Zaplanuj już na początku roku kilka wizyt w konkurencyjnych sklepach, odwiedź strony www, przejrzyj social media. Sprawdź czy konkurencja nie jest czasem 2 kroki przed Tobą...

10. Nie przestawaj się uczyć

"Przecież umiem sprzedawać!", "Po co kolejne szkolenia?'", "Szkoda na to czasu, nie dowiem się niczego nowego". Jeśli nie szkolenia, to przynajmniej konferencja, nowa książka, prenumerata czasopisma branżowego, subskrypcja newslettera, czytanie bloga (polecam Skillpoint ;)


A jakie są Wasze noworoczne postanowienia? Zapraszam do komentowania!