Cały blog jest poświęcony doskonaleniu handlu, jednak co jakiś czas warto pewne pomysły podsumować w formie krótkiej checklisty. Dziś kilka insightów na temat sali sprzedaży

1. O magii pierwszego wrażenia pisałam wielokrotnie. Liczą się sekundy na wejściu. Oko klienta zwraca uwagę na drobiazgi. Czystość, odpowiednia liczba koszyków, zapach, światło. Liczy się wszystko. Jakie pierwsze wrażenie buduje Wasz sklep? Sprawdzacie to codziennie przed otwarciem?

2. Jak zatrzymać uwagę klienta w strefie dekompresji? Strefy wartości były omawiane w tym poście. Oprócz specjalnych ofert promocyjnych, warto umieścić np. kalendarz wydarzeń promocyjnych, mapę sklepu (jeśli jest to przestrzeń wymagająca planu) i inne ważne informacje dla klienta. Zwiększy to prawdopodobieństwo spowolnienia ruchu klienta w tej strefie.

3. Tak jak na niektórych drogach są stosowane progi zwalniające, w handlu gramy ekspozycją w strefie dekompresji. Powinna być ona kusząca dla klienta, sprawiać, że będzie chciał chwycić do ręki towar, który eksponujemy.
4. Szerokość alejek gra rolę dla klientów poruszających się na wózkach inwalidzkich czy dla mam z dziećmi w wózkach. Wielokrotnie zdarzało mi się jako klientce zahaczać lub nawet strącić kołem najniżej umieszczony towar. Zastawianie przejścia dla klienta jest u nas w mojej ocenie notoryczne.

5. W sieci natrafiłam na statystykę dotyczącą wydłużenia czasu zakupów o 15 minut i wydania o 25% więcej dolarów w sklepach z wózkami. Nie znalazłam odzwierciedlenia w polskich realiach, ale może warto spróbować wprowadzić wózki u Was? Jest to ułatwienie w wielu sklepach.

6. Gdy już o wózkach mowa, należy pamiętać, żeby nie lokować ich ani koszy zakupowych w strefie dekompresji! Pisał o tym Paco Underhill w książce Dlaczego kupujemy? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klienci przejdą obok nich i pozostaną niezauważone. Zwćcie uwagę, że IKEA rozmieszcza kosze i wózki na ścieżce zakupowej klienta. Nigdy nie wiadomo kiedy się przydadzą.

 
7. Efektywny system oznakowania jest kluczowy dla dużych sklepów. Klient nie ma czasu na poszukiwania, jest niecierpliwy, a zważając na to, że większość decyzji zakupowych zapada w sklepie, należy mieć na uwadze właściwą nawigację w sklepie. Oznaczenie jest cichym sprzedawcą pomagającym znaleźć to, czego klient szuka, lub przynajmniej znaleźć osobę, która klientowi pomoże.