Wielokrotnie zastanawiałam się jak przekonać sprzedawców do zwiększenia zaangażowania w pracę. Jeśli wykazują oni predyspozycje artystyczne, jedną ze ścieżek ich rozwoju jest visual merchandising. Czasem możliwości na tym polu są ograniczone, jednak nie wszystko stracone. Może te artystyczne zapędy skanalizować na stylizację.


W dobie ciągłych zmian w handlu detaliści poddają ponownej weryfikacji swoją rolę dla klientów. Biegając ze smartfonami, porównując ceny stajemy się innymi klientami niż jeszcze parę lat temu. Temat jest mi szczególnie bliski, ponieważ na co dzień obserwuję doświadczenia klientów, a szczególnie klientek.

Jeśli skupiamy się na robieniu zakupów przez kobiety, które nie tylko kupują ubrania, a kupują emocje, temat stylizacji nabiera nowego znaczenia. Wspominałam o tym tu: Co się liczy dla kobiety na zakupach oraz tu: Damsko-męskie strategie.


Obecnie wiele mówi się o pozytywnej roli emocji w kształtowaniu lojalności klienta oraz w walce o dalsze polecenia.  Wszystko to jest możliwe jeśli klient przeżyje w sklepie coś autentycznego. jak tego dokonać? Kontakt ze sprzedawcą-stylistą, który pomoże wydobyć atuty i poprawić wizerunek może być jedną z dróg. 


Na co zwrócić uwagę przygotowując sprzedawców do tej roli?



1. Spraw aby sprzedawcy lepiej rozumieli kształty sylwetek


www.rozmaitosci.pl
Ta podstawowa wiedza sprawi,  że sprzedawca nabierze większej pewności w pracy z klientem. Umiejętne dobranie garderoby to ważny osobisty element doświadczenia zakupowego podczas poszukiwań wymarzonej sukienki. Jeśli sprzedawca sprawi, że "niemożliwe stanie się możliwe", może być pewien, że zyska swojego ambasadora w postaci zadowolonego klienta. Wbrew pozorom wiele osób nie wie w czym wygląda najlepiej. Świadczy o tym niesłabnąca popularność programów telewizyjnych z udziałem stylistów. 

2. Styliści powinni balansować między zasadami dobrego stylu i potrafić je niekiedy łamać

Dobry stylista zna zasady doboru garderoby do kształtu sylwetki, jednak nie zapomina o swojej kreatywności pracując z trendami, akcesoriami, kolorystyką czy tkaniną. Jeśli klient jest otwarty na różne pomysły nie ma się co ograniczać. Pomoże w tym doskonała wiedza produktowa. 

3. Niech praca sprzedawcy odbywa się w atmosferze kreatywności

Jeśli kreuje się wizerunek sklepu jako miejsca poszukiwania inspiracji zarówno dla klientów jak i dla stylistów, możemy mieć pewność, że dzięki dostępnym narzędziom powstanie wiele kreatywnych połączeń, np. w postaci nowych stylizacji na manekinach.

4. Naucz sprzedawcę przełamywać obawy klientów.

Znajomość umiejętności miękkich oraz savoir-vivru pozwala skuteczniej dotrzeć do klienta. Jeśli sprzedawca będzie w stanie zdobyć zaufanie klienta, jest większa szansa na pomyślną metamorfozę. Często przecież droga do zadowalającego efektu jest kręta i należy wykonać kilka prób. Bez obdarzenia pracownika kredytem zaufania klient nie będzie skory próbować.

5. Pozwól stylistom tworzyć osobistą bazę danych

Doradzanie klientom doprowadza do budowania unikalnej więzi między pracownikiem a klientem. Niech każdy ma "swoich" klientów, tak jak ma to miejsce w salonach fryzjerskich czy kosmetycznych. Klient ma czuć się jak VIP, a to zapewni mu "jego" stylista.