Aby polepszyć wizerunek sklepu, warto zastanowić się nad jego merchandisingiem. Na początek należy spojrzeć na sklep okiem klienta. Przy czym to on podejmuje decyzję o tym gdzie wyda swoje pieniądze. To, w jaki sposób towar będzie zaprezentowany może skłonić klienta do zwiększonych lub zmniejszonych zakupów, jak również do przyszłych wizyt. Oku klienta nie umknie nic. Życzeniowe myślenie, że 'klient tego pewnie nie zauważy" nie pomoże. Zwykle większość szczegółów, jest przedmiotem oceny klientów, a przy dzisiejszej konkurencyjności handlu właśnie one odgrywają największą rolę.

Analizując wizerunek placówki handlowej, warto przeprowadzić checklistę:
1.Otoczenie sklepu
Rozpoznawalność marki - czy klient wie co może w twoim sklepie kupić? Czy o każdej porze dnia i nocy widać sklep z różnych miejsc? Czy można poprawić widoczność sklepu? Jakie elementy otoczenia sprzyjają/przeszkadzają marce?
2. Wejście do sklepu
Pierwsze wrażenie - Czy klient łatwo wejdzie do naszego sklepu? Co zobaczy po wejściu do środka? Jakie robi wrażenie wystrój, asortyment, personel? Czy istnieje coś mylącego lub negatywnego?


3. Organizacja wnętrza sklepu
Łatwa orientacja po sali sprzedaży - warto wziąć pod uwagę to czy klient z łatwością odnajdzie to, po co przyszedł. Jak będzie wyglądać jego ścieżka zakupowa? Czy naprowadzamy klienta na zawartość działów? Jaka jest kolejność odwiedzania poszczególnych działów? Czy poruszanie się po sklepie jest łatwe? Czy wiadomo gdzie można zapłacić za produkty? Czy kasa jest widoczna z różnych miejsc w sklepie i wiadomo jak się ustawić w kolejce?
4. Rozmieszczenie towaru
Widoczność i dostępność asortymentu - w tym przypadku ważne jest by zadbać o łatwe dotarcie do towarów oraz ich atrakcyjną ekspozycję.
Czy sklep jest dostatecznie oświetlony? Czy każdy produkt można łatwo sięgnąć? Czy towar jest chroniony np. przed dziećmi? Czy zastosowana kolorystyka sprzyja ekspozycji towaru?
5. Oznakowanie sklepu
Czy sklep jest czytelnie oznakowany? Czy napisy przyciągają uwagę? Czy oznakowanie nie przytłacza klienta?

Mam nadzieję, że zaproponowana checklista pomoże Wam przeprowadzić analizę i wprowadzić pożądane zmiany.

Checklista inspirowana lekturą książki Aleksandra Binsztoka i Tymoteusza Zuzańskiego pt. "Jak oczarować klientów w sklepie, czyli merchandising z elementami psychologii zachowań konsumneckich".