Nie jestem osobiście fanem marki Apple, jednak z punktu widzenia mojego zainteresowania handlem, grzechem byłoby nie zwrócenie uwagi na jej handlowy fenomen. O sklepie Appla na Manhattanie pisałam tu.. Dziś 2 inspiracje związane bezpośrednio z filozofią marki Apple. Do zastosowania w Nowym Roku w Twojej firmie:)

Wybieranie właściwych jabłek

Zanim pracownicy zostaną "wypuszczeni na front", są obserwowani w swojej pracy oraz gruntownie szkoleni.  Zdaniem Jaya Elliota - autora 2 książek o Applu - pracownik musi wyrażać totalne zainteresowanie produktami marki. To wspiera świetną obsługę. Wewnętrzne przekonanie do produktu pomaga w sprzedaży. Takie podejście gwarantuje niski wskaźnik bylejakości obsługi.

Oto lista przykładowych pytań określających kryteria rekrutacyjne w Applu - przydatne w każdej firmie:


  • Czy Twój zespół autentycznie wychwala Twoje produkty?
  • Czy pracownicy dbają o Twoją markę?
  • Jak bardzo jesteś wybredny jeśli chodzi o wybór "tego właściwego" pracownika?

Podejście do sprzedaży

Pracownicy Apple po prostu pomagają swoim klientom czuć się dobrze. 




W 2012 roku na stronie Gizmodo.com pojawił się artykuł o podręczniku szkoleniowym Appla. Ciekawych odsyłam do artykułu.. Autor artykułu wskazuje kilka filarów obsługi Appla.  Do mnie przemawia najbardziej akronim APPLE:


A - Approach customers with a personalized, warm welcome. - Podejdź do klienta w sposób indywidualny, witając go życzliwie.
P - Probe politely to understand all the customer's needs. - Wybadaj uprzejmie potrzeby klienta.
P - Present a solution for the customer to take home today.  - Zaprezentuj klientowi rozwiązanie, które już dziś może zabrać ze sobą do domu.
L - Listen for and resolve any issues or concerns. - Słuchaj dla wyjaśnienia wszelkich wątpliwości.
E - End with a fond farewell and an invitation to return. - Pożegnaj klienta w miły sposób i zaproś go do powrotu.

Akronim opisuje 5 uniwersalnych kroków, które można wykorzystać w każdym biznesie.