10 sposobów na zwiększenie sprzedaży

Alexas_Fotos / Pixabay

Każdy właściciel chce, aby jego firma przynosiła coraz więcej pieniędzy. Do osiągnięcia tego celu konieczne jest zwiększenie liczby klientów, wzrost średniej wielkości transakcji oraz częstotliwości transakcji na klienta, a także podniesienie cen.

Co ma wpływ na wzrost sprzedaży w firmie?

Chcąc zwiększyć obroty firmy warto zastosować techniki psychologiczne oparte na wzajemności. Podstawową zasadą tej techniki jest przekazanie klientowi próbki, w wyniku, czego czuje się on zobowiązany do zakupu produktu(reguła wzajemności). Kolejnym sposobem na zwiększenie sprzedaży to odpowiedni kontent, który jest związany z  wartością dodaną. Taki przypadek wymaga wywołania pozytywnego skojarzenia u klienta poprzez rozszerzenie produktu lub usługi(np. w postaci dodatkowego artykułu, poradnika czy filmu). Inną techniką jest dodawanie gratisów do zakupów, co sprawdza się w każdej branży.

Kolejnym istotnym czynnikiem mającym wpływ na wzrost sprzedaży to odpowiedni ludzie na właściwych stanowiskach.  Zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników to realny sposób na zwiększenie sprzedaży bezpośredniej. Na wybór odpowiedniego pracownika duży wpływ ma dobrze przeprowadzony proces rekrutacyjny, który pozwala na zatrudnienie najlepszego kandydata. Ważne są także regularne szkolenia  w zakresie sprzedaży i obsługi klienta. To właśnie wysoka jakość obsługi klienta świadczy o profesjonalnym wizerunku firmy.

Ważnym czynnikiem wpływającym na zwiększenie sprzedaży jest także zastosowanie nowoczesnego i sprawdzonego modelu biznesowego B2B i B2C. Obecnie najczęściej stosowany jest mieszany model, który łączy tradycyjną sprzedaż z tą prowadzoną przez internet. Na wzrost sprzedaży ma również wpływ wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, czego przykładem może być model biznesowy kaizen, który zakłada ciągłe dążenie do doskonałości. Z kolei na stworzenie lepszych jakościowo produktów, a tym samym naturalne zwiększenie sprzedaży ma wpływ usprawnienie procesu produkcyjnego.

Kolejną przesłanką wzrostu sprzedaży jest odpowiedni marketing. Sprzedaż w internecie pozwala na jego wykorzystanie do promocji produktów, co przekłada się na zwiększenie poziomu sprzedaży w firmie. Do najpopularniejszych sposobów marketingowych w internecie zalicza się:

  • generowanie większej ilości ruchu na stronie(z wykorzystaniem np. artykułów gościnnych, reklam czy pozycjonowania strony);
  • optymalizację współczynnika konwersji(np. poprzez optymalizację witryny);
  • badanie potrzeb konkretnych klientów(np. poprzez ankiety przed wejściem na stronę, prośba o dodanie opinii);
  • stworzenie wersji mobilnej strony;
  • organizowanie kampanii Google Ads;
  • generowanie leadów;
  • korzystanie z social media oraz social selling;
  • współpracę z blogerami i influencerami.

Przy planowaniu wzrostu sprzedaży ważna jest też znajomość samego społeczeństwa, aby móc właściwie targetować produkty. Z tego powodu istotne są zachowania konsumenckie oraz stworzenie grupy docelowej, do której jest skierowany dany produkt. W przypadku produktu ważna będzie także ocena produktu przez grupę badawczą czy ankiety konsumenckie.

Nowoczesny marketing sprawdza  się też w tradycyjnej, stacjonarnej sprzedaży. W sprzedaży tradycyjnej można postawić na:

  • marchandising;
  • tradycyjną reklamę(dodatkowo w wersji digital signage);
  • wystrój i ekspozycję towarów(warto zwrócić uwagę na ekspozytory sklepowe);
  • można zastosować inny zapis ceny, co wpłynie postrzeganie jej wysokości;
  • można wykorzystać zestawienie droższych i tańszych produktów;
  • łączenie produktów w zestawy lub pakiet, co wpływa na zmniejszenie ich ceny jednostkowej;
  • odwołanie się do sentymentu, czyli przedstawienie produktu tak, aby klient miał z nim pozytywne skojarzenia(np. odnoszące się do jego młodości).

Eksperci zwracają uwagę także na takie działania jak dbanie o czas kontaktu z klientem(kontakt do 5 minut z klientem zwiększa szanse sprzedażowe wielokrotnie). Chcąc zwiększyć sprzedaż opłaca się dać wiedzę klientom na temat produktu, aby samodzielnie go poznali i zrozumieli. Sprzedając produkt warto bazować na realnych segmentach i personach.