W ostatnich latach powstał nowy trend w shopper marketingu. Komunikacja z klientem zaczęła angażować wszystkie zmysły. W punktach sprzedaży zaczęto wykorzystywać prócz wzroku, słuchu również powonienie. Zdaniem firm zajmujących się aroma marketingiem subtelne wykorzystanie naturalnych ekstraktów pomaga zainteresować klientów konkretnym produktem i inspiruje ich do podjęcia zakupu.

Badania specjalistów z Uniwersytetu Padeborn porównały zachowania klientów w sklepach aromatyzowanych i niearomatyzowanych, wynika z nich że ilość spędzanego czasu w pachnących pomieszczeniach jest o 16% większa. Przyjemny zapach zwiększa ochotę na zakupy nawet około 15%. 

Wyniki badań Ośrodka Badawczego 
Uniwersytetu St. Gallen HSG potwierdzają, że dobry zapach zwiększa wyniki sprzedaży od 3 do 8% w 
zależności od sklepu i produktu.

Obserwacje ekonomistki Anji Stöhr skupiały się na zachowaniu klientów w 200 sklepach sportowych. Badania „Air Design as a Success Factor in Retail” dowodzą, że gotowość klientów do zakupu zwiększyła się o 14.8% w sklepach
aromatyzowanych, czas pobytu o 15.9%, natomiast chęć do zasięgnięcia porady u sprzedawcy niemal o 19%.


Efekty marketingu zapachowego w sklepach:

1. Znacząco zwiększa chęć do zakupów wśród klientów, a co za tym idzie - osiągane obroty.

2. Ocieplenie relacji z klientami – miły zapach sprawia, że klienci dobrze czują się w aromatyzowanych pomieszczeniach, chętniej do nich wracają i polecają innym.

3. Personalizowany zapach dla firmy stanowi niepowtarzalne połączenie pomiędzy marką a produktem.