11 marca 2014 odbyła się prezentacja wyników pracy szwedzkiej firmy badawczej Daymaker. Dzięki jej uprzejmości uzyskałam dostęp do wyników badania. Co roku audytorzy tej firmy przeprowadzają badania polskiego handlu detalicznego. Poprzednie badanie skomentowałam tu.

Daymaker zmierzył 6 kluczowych obszarów obsługi klienta , do których należą:




Spośród 153 sieci objętych badaniem najlepsze wyniki osiągnęły:

www.daymaker.pl


Poniżej pełna lista wyników wszystkich sieci objętych badaniem w podziale na branże:
W tym roku postanowiłam komentarz do tego badania rozłożyć w czasie, dzieląc go na bloki tematyczne, dlatego też wątki z tej prezentacji planuję przemycać stopniowo. Podsumowując badanie warto nadmienić o najważniejszych kwestiach:
  • Z obsługą klienta jest lepiej niż w roku 2012, jednak gorzej niż w roku poprzednim (67,4%).
  • Sklepy coraz lepiej wyglądają, co potwierdza tezę, że Polacy zdają sobie sprawę z faktu, że klient kupuje oczami i warto dbać o czystość i ład ekspozycji.
  • Jednak ważniejszy jest kontakt ludzki! Tu mamy jeszcze wiele do zrobienia, szczególnie pod kątem sprzedaży dodatkowej.
  • Branże nastawione na doradztwo, czyli kosmetyczna, jubilerska, perfumeryjna osiągają najlepsze efekty w obsłudze klienta i ten trend się utrzymuje.