Ocena efektywności promocji będzie wymagała od nas zgromadzenia pewnych danych.

Potrzebujemy:

  1. Kosztów promocji - należą do nich wszystkie wydatki poniesione na to wydarzenie. W zależności od scenariusza mogą to być: wynajem urządzeń, np. sceny, dekoracje, materiały reklamowe, np. plakaty, ulotki, nagrody, jeśli organizujesz konkurs, dodatkowe pensje pracowników, dodatkowe koszty ochrony, catering, etc. - zastanów się jaki procent twojego budżetu reklamowego stanowią te koszty i określ jakie jest ROI tej inwestycji.
  2. Historia wyników sprzedaży podczas innych promocji - jeśli gromadzisz te dane tygodniowo lub miesięcznie, da ci to pogląd średnich wyników sprzedażowych w okresach promocji i poza nimi. 
  3. Porównanie średniej sprzedaży z m2 w okresach bez promocji oraz przestrzeni, którą wygospodarujemy na event promocyjny, która de facto nie będzie sprzedawać, tak jak zwykle. Pytanie czy opłaci się wyłączyć przestrzeń sklepową w planowany sposób.
  4. Niemierzalny czynnik intuicyjny - obserwując swój biznes, masz możliwość obserwacji co działa, a co nie. Czy klienci, którzy przybyli na promocję, zaczęli regularnie odwiedzać sklep?
  5. Dodatkowe zaangażowanie obsługi - wymaga planowania grafiku, być może zatrudnienia dodatkowych osób.
  6. Dodatkowy zysk - czy Twoi dostawcy mieli wkład finansowy w promocję? Jeśli tak, to ile? Może zyskałeś lepsze warunki cenowe?
  7. Cele promocji - do tego zagadnienia należy podejść w sposób praktyczny i odpowiedzieć sobie na pytania:
  • Czy moim głównym celem było wprowadzenie nowej grupy klientów do sklepu?
  • Czy promocja miała zwiększyć sprzedaż brutto czy zysk netto? Jeśli tak, to o ile? Czy te wyniki okazały się do osiągnięcia?
  • Czy celem promocji było zwrócenie uwagi na sklep  lub polepszenie jego wizerunku bez względu na wyniki sprzedażowe lub dochód?
A Wy? Jak podsumowujecie swoje promocje?