Co to znaczy "dobra ekspozycja towaru"? Dla każdego będzie to coś innego. Chcę poruszyć w tym poście pewne uniwersalne cechy ekspozycji, które zdają egzamin w visual merchandisingu.

Na początek, krótkie ćwiczenie:


Skup swoją uwagę na centralnej części obrazka.


Zacznij naprzemiennie otwierać i zamykać raz prawe i raz lewe oko. Powtórz tą czynność kilka razy. 

Jaki jest efekt? Który z elementów przyciąga naszą uwagę? Odpowiedź znajdziecie w dalszej części.

Linie pionowe

Warto nadmienić, że jest to punkt wyjściowy do obserwacji dotyczącej visual merchandisingu, w którym rządzą linie pionowe. Człowiek naturalnie przywiązuje większą wagę do tych linii. Tak samo jak na tym obrazku. Podobnie rzecz się ma w aranżacji sklepów.Stąd ekspozycją najbardziej komfortową w odbiorze jest ekspozycja wertykalna. Np. taka jak ta poniżej:


Ten przykład ekspozycji materiałów jest bardzo sprytny. Wykorzystuje wcześniej wspomniany efekt, klient w sposób bardzo naturalny może odnaleźć się w gąszczu materiałów, a dodatkowo łatwo może sprawdzić wybraną tkaninę, dotykając jej i porównując z innymi. 

Rytm

Stosując pewną grę kolorów można osiągnąć efekt rytmu w ekspozycji. Pytanie czy to jest zawsze dobre? Bywa, ze visual merchandiserzy stosują przełamanie akcentem kolorystycznym. I tak biały płaszcz na tle ciemnego asortymentu może okazać się miłą odmianą dla oka i powodem, aby podejść do niego bliżej.



Odpowiednie tło

Tło w ekspozycji może pomóc i zaszkodzić. przesadzone formy mogą odstraszyć klienta i zniechęcić go do dalszej eksploracji sklepu, jak np. w przypadku tego sklepu. Moim zdaniem piękna ekspozycja spowoduje, że część klientów będzie nią onieśmielona i nie zdecyduje się poprosić obsługujących o pomoc.



Czasem proste, białe meble mogą zdziałać cuda i sprawić, że towar będzie prezentował się nieprzeciętnie:



Co Waszym zdaniem wpływa korzystnie na sposób prezentacji asortymentu?
 Czy Wasze ekspozycje spełniają te kryteria?

Na podstawie:  ¿Qué es el Visual Merchandising? - Dr Beatriz Duran