Vilfred Pareto badacz struktury dóbr materialnych społeczeństwa odkrył ponad sto lat temu zasadę 80/20. Dotyczyła ona prawidłowości dot. majątku kraju. Okazało się, że jego 80% znajdowało się w rękach 20% społeczeństwa. Zasada ta znajduje jednak szersze zastosowanie w zarządzaniu, obsłudze klienta, a nawet w życiu prywatnym.
Pomaga ona osiągnąć lepsze efekty i korzyści. Jednostkom przynosi więcej satysfakcji, a firmom zwiększa rentowność i wyniki.

Najważniejszy wniosek płynący ze znajomości zasady Pareto:

  • 80% rezultatów zawdzięczamy 20% wysiłków.
Popularność zasady Pareto w biznesie jest niekwestionowana. W ostatnich latach przechodzi swój renesans.
Jest prezentowana na wielu szkoleniach, ponieważ jest praktyczna i bardzo uproszczona. W ten sposób nadaje się do diagnozowania wielu zjawisk. I tak wg Roberta Kocha - popularyzatora zasady Pareto:
  • ok. 80% przychodów przedsiębiorstw jest generowanych przez ok. 20% jego klientów,
  • ok. 80% wartości sprzedaży firmy uzyskujemy dzięki ok. 20% oferowanych przez tą firmę produktów,
  • ok. 80% reklamacji składanych przez klientów firmy ma swoje źródła w ok. 20% wszystkich przyczyn reklamacji tej firmy,
  • ok. 80% strat przedsiębiorstwa jest generowanych przez ok. 20% jego klientów,
  • ok. 80% całkowitego czasu pracy pracowników skutkuje ok. 20% generowanych przez niego wyników.
W związku z powyższymi statystykami, można powiedzieć, że znajomość zasady Pareto, a przede wszystkim stosowanie jej w praktyce, jest odpowiedzią na wiele pytań, które nasuwają się w kwestiach budowania relacji z klientem.

A czy Wy stosujecie tą zasadę w swoich biznesach?

Źródło zdjęcia: www.podatki.ie