Wiedza o naszych klientach jest podstawą w planowaniu działań służących lepszej sprzedaży. Gdy zwizualizujemy sobie naszego klienta stwarzając personę uzyskamy dostęp do nowych zasobów.       

Stworzenie postaci reprezentującej grupę użytkowników naszego produktu/usługi daje nam przewagę nad zwykłym podejściem demograficznym. Spojrzenie na wzorce zachowań pozwoli nam zbudować konkretną sylwetkę.

Budując profil klienta warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
  • Ile ma lat?
  • Jak ma na imię?
  • Jakie piastuje stanowisko?
  • Ile zarabia?
  • Jakie jest jej życiowe motto?
  • Jakie obowiązki wykonuje?
  • Jakie są jej problemy?









  • Czym się cieszy?
Odpowiedzi pozwolą zrozumieć nam czym kieruje się grupa naszych klientów docelowych. Większe zrozumienie potrzeb, wzorców zachowań pomaga w dobraniu skuteczniejszej strategii obsługi.


W ramach ćwiczenia warto pomyśleć np. o typowej mamie, narciarzu, studencie, informatyku, etc. Jakbyście ich zdefiniowali?