Zgodnie ze starym porzekadłem specjaliści od merchandisingu już od wielu lat sterują ruchem klientów używając tła muzycznego. Klienci przyzwyczajeni do obecności muzyki w sklepie traktują ten element jako naturalny kiedy przebywają w galeriach handlowych, supermarketach i sklepach. Lubią, gdy w tle gra jakaś muzyka i deklarują to w badaniach. Niemal 75% nabywców woli sklepy, w których nadawana jest muzyka. Stymuluje ona do zakupów. Muzyka wpływa na nasze emocje, tempo poruszania się w placówce handlowej. Pomaga też kształtować nastrój personelu i może podnosić jego wydajność.











Efekty stosowania muzyki w sklepach zbadali Sullivan i Adcock. Dzięki ich badaniom wiemy, że każdy rodzaj muzyki odwraca uwagę od upływu czasu, co w konsekwencji skutkuje pewnym poczuciem zatracenia się. Klient zostaje wciągnięty w atmosferę sklepu i potencjalnie wydaje w nim więcej pieniędzy.


Jeśli zależy nam na ożywieniu klientów, stosujmy głośniejszą muzykę. Choć warto pamiętać o tym, że może ona skrócić pobyt w sklepie i zmniejszyć wydatki. Z kolei cichsza uspokoi klientów. Tempo muzyki jest równie ważne. Szybsze kawałki są uważane za bardziej przyjemne. Jeśli chodzi o wysokość dźwięków, za bardziej ekscytujące uważane są wysokie tony. Na koniec pamiętajmy, że muzyka popularna wydłuża pobyt klienta w sklepie.
Aby muzyka zadziałała skutecznie, należy dobrać odpowiedni jej rodzaj w zależności od wielkości sklepu i oferowanego asortymentu. Niewielkim sklepom specjaliści w tej dziedzinie zalecają muzykę o niskim tempie, takim, które jest niższe od spoczynkowego bicia serca, gdyż w tym przypadku zależy nam, żeby klienci poruszali się niespiesznie po sklepie. Warto wiedzieć, że wolna muzyka będzie sprzyjać wybieraniu droższych towarów w atmosferze większego odprężenia. Duże sklepy mogą pozwolić sobie na nadawanie szybszej muzyki, aby stymulować klientów do obejścia większej powierzchni sklepu. Klient idący co prawda szybciej, prawdopodobnie trafi do wielu miejsc w sklepie.
Należy pamiętać jednak, że to narzędzie wiąże się z regulowaniem opłat na rzecz organizacji zarządzających prawami autorskimi. Każda z nich chroni inne tzw. pole eksploatacji – ZAIKS – prawa autora, STOART, SAWP – prawa wykonawcy, ZPAV – prawa producenta. Tantiemy są uzależnione od wielkości placówki i jej lokalizacji.