Żeby zaplanować efektywną obsługę w sklepie, warto dowiedzieć się więcej o naszym kliencie. Każda branża będzie mieć inne obserwacje, jednak generalna wiedza może okazać się pomocna. Pentor Research International prowadzi od wielu lat badania nad zwyczajami zakupowymi Polaków i część z wyników jest publikowana na stronie www.pentor.pl

Analizując wyniki za 2010 można śmiało stwierdzić, że równouprawnienie zaczęło wpływać na zwyczaje zakupowe polskich rodzin. Mężczyźni coraz chętniej wspierają kobiety w codziennych zakupach, dotyczy to szczególnie młodych par, zazwyczaj wykształconych mieszkańców większych miast. Analitycy Pentor podkreślają, że zarysowane powyżej zjawisko jest nowym procesem społecznym, który będzie się nasilał w kolejnych latach.Jesteśmy coraz mniej podatni na standardowe akcje promocyjne. Polacy coraz częściej są świadomi mechanizmów marketingowych. Kupujemy coraz mniej niezaplanowanych produktów. Wzrasta więc znaczenie nietypowych, aktywnych form promocji. Polacy coraz rzadziej odwiedzają wybrane placówki handlowe ze względu na akcje promocyjne.

Jakie wnioski płyną z analiz statystyk Pentora? Stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Z drugiej strony, chętniej dajemy się zaskoczyć. Poszukując czegoś nowego, korzystamy z aktywnych form promocji. Klienci chcą kupować więcej za tą samą cenę. Lubią bezpłatne próbki, większe opakowania. Wzrasta rola obsługi klienta! Coraz więcej kupujących ceni ten aspekt sprzedaży i chętniej wchodzi w interakcje ze sprzedawcą. Jeśli wykorzystamy dobrze to podejście klienta i będziemy jego doradcą przeprowadzimy go w efektywny sposób przez gąszcz zakupów, sprawiając, że wyjdzie on od nas zadowolony i co ważne, chętnie wróci!